At børn med særlige behov mødes anerkendende og inkluderende. Både af de øvrige børn og de voksne
At børn med særlige behov er en del af fællesskabet i vuggestuen – at de ikke ekskluderes. Det kan være nødvendigt, at ekskludere i enkelte givne situationer, hvis det er en fordel for barnet
At børn med særlige behov trives og udvikler sig på det plan, de er i stand til
At børn med særlige behov kan være i vuggestuen og følge en almindelig hverdag på deres egne præmisser
At børn med særlige behov er anerkendt i børnegruppen
At børn med særlige behov har gode legerelationer og gode relationer til de voksne
Vi har et anerkendende og åbent samarbejde med forældre til børn med særlige behov
Vi benytter os af bekymringsnotater og udviklingsbeskrivelser- disse drøftes på vores stuemøder/personalemøder
Vi arbejder med Børnemiljøvurdering
Vi samarbejder med PPL (psykolog, fysioterapeut, flersprogskonsulent og talepædagog) og familieafdelingen i Viborg Kommune
Vi indstiller til PPL, hvis et barn med særlige behov skønnes at have vanskeligheder, som vi i vuggestuen ikke selv kan håndtere
Vi evaluerer ved hjælp at SMTTE-modellen